Een op maat gebouwd huis met alles wat uw klant zou willen, klinkt veel spannender en avontuurlijker dan het typische koopproces van een huis. Maar in werkelijkheid kan het proces van het vanaf de grond af opbouwen van een huis ontmoedigend, duur en tijdrovend zijn. Hier is een gids om kopers te helpen hun verwachtingen te managen en te begrijpen wat er gaat komen.
Een realistische tijdlijn
Uw klant besluit zijn eigen huis te bouwen en wil daar begrijpelijkerwijs zo snel mogelijk mee aan de slag. Het is belangrijk om realistische verwachtingen te hebben over de tijdlijn. Gemiddeld duurt de bouw van een eengezinswoning in Massachusetts negen tot tien maanden. Houd dan rekening met het lokaliseren en kopen van grond (inclusief financiering van de aankoop en bouw), het bepalen van vergunningen en bestemmingsplannen, het inhuren van aannemers, ingenieurs en architecten en het verkrijgen van juridische vertegenwoordiging – het kan een nog langere periode duren voordat ze kunnen intrekken.
Er zijn ook andere factoren die de tijdlijn kunnen beïnvloeden. Een van de grootste knelpunten zijn vertragingen in de toeleveringsketen van materialen. Aangezien de bouwer geen controle heeft over leveringsproblemen, hebben ze de neiging om potentiële leveringsvertragingen in hun planning op te nemen of alleen materialen op voorraad te gebruiken. Uw klant moet misschien afzien van die marmeren tegel uit Italië om op schema te blijven, maar alleen zij kunnen beslissen of het de moeite waard is om het project voor speciale materialen op te houden.
Onjuiste of ontbrekende informatie in de vergunningaanvraag en ander papierwerk dat nodig is, kunnen ook vertragingen veroorzaken en voorkomen dat het project op tijd van start gaat. Het betaamt kopers om al het papierwerk zorgvuldig te bekijken om er zeker van te zijn dat er geen fouten zijn die onverwachte vertragingen kunnen veroorzaken.
Opstellen van de begroting
De eerste stap in het woningbouwproces is het instellen van een budget en bepalen hoeveel uw klant zich kan veroorloven en wil uitgeven. Hoewel dit voor de hand liggend lijkt, onderschatten veel starters het belang van deze stap – of zien het helemaal over het hoofd. Een gebrek aan goede budgettering kan gemakkelijk leiden tot kostenoverschrijdingen en vertragingen. Bij het overwegen van een budget moet uw klant ook bepalen welk type lening hij nodig heeft, wat meestal een bouwlening is. De beste manier van handelen is om deskundig advies in te winnen bij hun bankier, accountant en/of financieel adviseur over het soort lening dat u wilt aanvragen, voor welk bedrag ze in aanmerking komen en over het aanvraagproces.
Over het algemeen is het belangrijk om rekening te houden met de volgende factoren wanneer uw klant zijn financiële situatie beoordeelt:
- Kosten grond. Het bedrag dat over het algemeen wordt uitgegeven aan de aankoop van de grond waarop het nieuwe huis zal worden gebouwd, kan worden geschat op ongeveer 20-25% van de totale kosten van het project.
- Verborgen uitgaven. Zie verborgen uitgaven niet over het hoofd. Deze omvatten extra werk op de locatie dat nodig is voor het land, de aankoop van nieuw meubilair en armaturen, apparaten, landschapsarchitectuur en meer. Door financiële limieten te begrijpen, kan uw klant bouwplannen aanpassen aan zijn behoeften.
- Marktprijzen. Kijk naar marktprijzen voor materialen, arbeid, land op de gewenste locatie. De bouwkosten kunnen aanzienlijk verschillen per staat en regio.
- Vraag om advies. De bouwer of algemene aannemer kan uw klant adviseren over details in zijn budget met betrekking tot lokale marktprijzen, evenals alle nationale en lokale voorschriften waarvan hij op de hoogte moet zijn en die mogelijk extra kosten met zich meebrengen.
Grond zoeken en kopen
Het kiezen van een stuk grond is een van de meest kritische aspecten van het bouwen van een huis. Je kunt een huis altijd zo ontwerpen dat het bij een landschap past, maar het kan zijn dat je een landschap niet kunt veranderen om er een huis in te huisvesten. De configuratie van kamers, de plaatsing van ramen, de locatie van de oprit en garage en vele andere ontwerpelementen worden beïnvloed door het land dat uw klant koopt. Er moet ook rekening worden gehouden met de kosten van een stuk grond. De grondprijzen in Massachusetts behoren tot de hoogste van het land, gemiddeld ongeveer $ 102.214 per hectare. De gemiddelde grondprijs voor residentieel gebruik in het grootstedelijk gebied van Boston is echter aanzienlijk hoger.
Papierwerk, vergunningen en bestemmingsplannen
Bouwvergunningen zijn vereist voor alle nieuwbouw en renovaties in Massachusetts. Vergunningen zorgen ervoor dat het huis is gebouwd volgens de lokale bouwvoorschriften en regels en voorschriften om de veiligheid van uw klant te beschermen. Er zijn sancties en mogelijke boetes voor huiseigenaren en aannemers die projecten beginnen zonder goedgekeurde bouwvergunningen. Bovendien, als uw klant in de toekomst besluit zijn huis te verkopen, zal het moeilijk zijn om te verkopen als de juiste vergunningen nooit zijn verkregen.
Als uw klant een algemene aannemer gebruikt om het huis te bouwen, is de aannemer doorgaans verantwoordelijk voor het verkrijgen en beheren van alle benodigde bouwvergunningen en inspecties. De meeste vergunningen kunnen persoonlijk of online worden verkregen bij lokale gemeenten. Voor nieuwe gebouwen hebben de meeste steden / dorpen in Massachusetts een aanvraag voor een lange bouwvergunning nodig. Om de bouwvergunning te verkrijgen, moeten huiseigenaren of algemene aannemers het formulier invullen en samen met de bouwtekeningen indienen bij de plaatselijke gemeente. De kosten van de bouwvergunning verschillen per gemeente, dus uw klant moet contact opnemen met de aannemer of zijn eigen onderzoek doen en deze kosten in zijn budget opnemen. Ze moeten ook letten op aanvullende vergunningen die nodig kunnen zijn naast de uitgebreide bouwvergunning, zoals brand/rook, loodgieterswerk, elektriciteit, enzovoort.
Voorbereiding van de bouwplaats, arbeid en constructie
Dit is waar het leuke gedeelte begint! Nu uw klant het perfecte stuk grond heeft gevonden en het financiële papierwerk en de eerste bouwvergunningen zijn afgehandeld, is het nu tijd om u te concentreren op de bouw van hun huis.
Als het land veel bomen of oneffen terrein heeft, kan het kostbaar zijn om het onroerend goed schoon te maken en voor te bereiden zodat de bouw kan beginnen. De tijd nemen om de locatie te overwegen en te bepalen of er wijzigingen moeten worden aangebracht voordat bouwplannen worden ontwikkeld, zijn van cruciaal belang voor zowel de bouwplannen van uw klant als hun budget. Het is voordelig om een landmeter of ingenieur in te huren voordat u zelfs maar het land koopt om de levensvatbaarheid van het land te bepalen en om succes te verzekeren.
In Massachusetts hoeven huizenbouwers geen vergunning te hebben om te bouwen. Technisch gezien kan iedereen een huis bouwen, al is het riskant om dat alleen te doen. Er is veel tijd, onderzoek en toewijding nodig om de vele aspecten van het bouwen van een huis te beheren en ervoor te zorgen dat het huis aan het einde van de bouw alle veiligheids- en andere inspecties doorstaat. Het niet gebruiken van een erkende aannemer kan arbeidskosten besparen, maar op de lange termijn zal het uw klant hoogstwaarschijnlijk kosten. Huizen bouwen is niet iets dat mensen gaandeweg kunnen leren. Een veiligere aanpak is om een erkende aannemer in te huren om toezicht te houden op het woningbouwproces. Een algemene aannemer rekent doorgaans tussen de 15% en 25% van de totale projectkosten.
Een van de grootste voordelen van het kopen van grond en het bouwen van een huis is de mogelijkheid voor kopers om er hun droomhuis van te maken. Hoewel het bouwen van een huis een langdurig en stressvol proces kan zijn, kan een A-team bestaande uit makelaars in onroerend goed, een financieel adviseur, architect, algemene aannemer en vastgoedadvocaat ervoor zorgen dat uw klant klaar is voor succes.