Het Department for Transport and National Highways moet moeilijke beslissingen nemen bij het prioriteren van wegverbeteringsprojecten, zei de National Audit Office vandaag.
Het NAO-rapport waarschuwt dat er dringend actie nodig is om schadelijke onbeheerde domino-effecten te voorkomen.
“De omvang van de inflatoire kostendruk overschrijdt de niveaus die kunnen worden geabsorbeerd door National Highways en het kan zijn dat het werk moet worden uitgesteld, projecten moeten worden afgebakend of projecten moeten worden geannuleerd om binnen het totale budget te blijven”, stelt het.
“Evenzo ervaart DfT kostendruk door inflatie in zijn programma van transportinfrastructuurwerkzaamheden over het spoor en over de weg.
“DfT kan het inflatierisico niet binnen zijn budgetten absorberen en zijn werk niet uitvoeren zoals gepland.
“Het is niet duidelijk hoe DfT en rijkswegen deze kosten zullen opvangen. Inflatie zal waarschijnlijk ook de geschatte kosten verhogen van het voltooien van lopende projecten in de volgende wegenstrategie, vanaf april 2025.”
De NAO-beoordeling van de voortgang halverwege de tweede investeringsstrategie voor wegen bekritiseert ook National Highways omdat het niet meer doet om de risico’s die voortvloeien uit een grotere en complexere portefeuille te plannen en te beheersen.
Vertragingen bij wegenprojecten en inflatiedruk betekenen dat National Highways tegen maart 2025 minder werk zal hebben verricht aan wegverbeteringen en tegen hogere kosten dan oorspronkelijk gepland.
National Highways wordt nu geconfronteerd met £ 740 miljoen extra kostendruk voor wegverbeteringen tot maart 2025 door inflatie.
De financieringscrisis en projectvertragingen zullen naar verwachting een substantieel domino-effect hebben op RIS3 (2025-2030). Reeds toegezegde onderdelen van het RIS3-programma zijn gestegen tot £ 11,5 miljard ten opzichte van de schatting van £ 5,5 miljard in 2020.
De NAO waarschuwt ook dat er extra financiering moet worden gevonden als het gepauzeerde programma voor slimme snelwegen opnieuw wordt gestart, omdat £ 635 miljoen van de eerder toegewezen £ 745 miljoen upgradefinanciering is omgeleid naar het achteraf aanbrengen van extra noodgebieden, het installeren van betonnen barrières, cameratoezicht en andere veiligheidsmaatregelen.
Gareth Davies, het hoofd van de NAO, zei: “Het Department for Transport and National Highways heeft een uitgebreid investeringsplan voor wegen opgesteld dat helaas samenviel met de Covid-19-pandemie en stijgende inflatie.
“Toch had er meer kunnen worden gedaan om risico’s te beheersen. Door vertragingen in projecten is er minder werk geleverd dan gepland en tegen hogere kosten.
“DfT en National Highways moeten nu de stijgende kosten van hun herziene projectenportfolio volledig aanpakken en alle wegenplannen evalueren die ze van plan zijn te verplaatsen naar de periode van hun derde wegenstrategie (2025-2030).
“Bij deze herziening moet worden nagegaan of deze projecten haalbaar blijven en een optimale prijs-kwaliteitverhouding bieden.”
RIS 2 uitgavenuitdagingen
Maart 2020: £ 14,1 miljard financiering togezegd voor 68 wegverbeteringsprojecten tussen april 2020 en maart 2025
Eind 2021: vanwege leveringsproblemen werden projecten teruggebracht tot 58 en werd de financiering met £ 3,4 miljard (27%) verlaagd
Maart 2022: National Highways waarschuwt dat een derde van de projecten vertraging dreigt op te lopen vanwege moeilijkheden bij het verkrijgen van ontwikkelingsvergunningen.
Juli 2022: £ 1,16 miljard van het RIS2-noodfonds is al volledig toegewezen
Sept. 2022: De kosten zijn in de hele projectenportefeuille met £ 3,3 miljard gestegen.
Na de herzieningen van het plan is National Highways van plan om vanaf september 2022 £ 8,7 miljard uit te geven aan de resterende 58 verbeteringsprojecten tussen 2022-23 en 2024-25.
In die periode is National Highways van plan om met de bouw van 23 projecten te beginnen en 28 projecten open te stellen voor verkeer.
Op korte termijn heeft de NAO aanbevolen dat DfT en National Highways, in samenwerking met HM Treasury, een reactie moeten ontwikkelen op de huidige inflatoire druk, waarbij de implicaties die dit zal hebben voor de kosten van geplande projecten worden aangepakt.
Ze moeten ook samenwerken met andere overheidsdepartementen om ervoor te zorgen dat ze rekening houden met het bredere overheidsbeleid; hierdoor kunnen aanvragen voor ontwikkelingsvergunningen efficiënter worden voorbereid voor indiening.
Op de langere termijn moet National Highways verdere verbeteringen aanbrengen in het beheer van risico’s die van invloed kunnen zijn op de uitvoering van de derde Road Investment Strategy.